Møde i udvalget d. 15. marts 2021

18.   Udviklingsmuligheder for Halsskov Havn (D)

Sagsnr.: 330-2021-17162                 Dok.nr.: 330-2021-77674            Åbent
Kompetence: Økonomiudvalget
Beslutningstema
Økonomiudvalget skal drøfte, hvordan en del af det kommunale areal ved Halsskov Havn skal udvikles.
Sagens indhold
Der har gennem flere år været arbejdet med forskellige visioner for området ved Halsskov Havn baseret på den attraktive beliggenhed ved vandet og stedets historiske betydning. De gamle færgelejer er i dag udviklet til vandsportscenter, men det resterende areal har endnu ikke fundet anvendelse. Den seneste visionsplan for området fra 2018 lægger op til udvikling af boliger på et 6,6 ha stort areal mellem vandsportscenteret og eksisterende parcelhusområde langs Revvej. Arealet fremstår i dag ubebygget og tilvokset med skov.
Økonomiudvalget har den 18. januar 2021 taget stilling til, om arealet skulle sendes i fornyet udbud i forhold til visionsplanen, eller om der skulle undersøges andre muligheder for anvendelse af arealet. Udvalget besluttede, at Administrationen skal udarbejde oplæg, hvor kommunen selv går videre med udnyttelse af området. Ø opfordrede til, at der også gives mulighed for almene boliger på arealet.
Administrationen har skitseret tre idéer til, hvordan arealet kan udvikles. Idéerne beskrives kort nedenfor og er illustreret i vedhæftet bilag. De tre idéer og bilaget skal ses som et dialogoplæg mere end et udtryk for konkret planlægning.
Idé 1: Mangfoldigheden
Grunden har en placering, hvor den skal optage sammenstødet mellem flere forskellige byfunktioner: Vandsportscentrets aktiviteter og dynamik mod vest, det selvgroede småhusområde mod syd, parcelhuskvarteret mod øst og motorvejen mod nord. Dertil kommer de stedbundne forhold som udsigt, vind, strandeng og skov, støj samt risikoen for oversvømmelse.
Idé 1 lægger op til at bruge forskelligheden som afsæt for udviklingen af et blandet boligkvarter, der rummer 3-4 forskellige typer boliger. På den måde opnår vi en mangfoldighed af beboere og undgår for stort boligudbud til en enkelt målgruppe. Administrationen foreslår en ’udvidelse’ af det nuværende parcelhusområde øst for Skovbrynet ind i det nye boligområde. Vi ved, at der efterspørges parcelhusudstykninger i Korsør, og byggemodningen vil være relativ enkel med stikveje og forsyning ind fra Skovbrynet. Tættest på vandet og vandsportscentret foreslås en småhusbebyggelse, der fortsætter karakteren fra Granskoven. Den vil appellere til en ny og typisk yngre målgruppe, der vil bosætte sig tæt på vandet, måske endda som daglige brugere af vandsportscentrets tilbud – en (delvist) selvgroet ’vandsportslandsby’. Her vil mindre container-/modulbyggeri (som f.eks. Tiny Houses, Novategra, Urban Rigging eller Container Living) synes oplagte i det tidligere havneområde. Småhusene vokser langs kanten og ind i området fra syd og vest, i en udstykning med små grunde eller i større parceller, der gør f.eks. mere fællesskabsorienterede ejerformer muligt. Imellem de to områder udlægges en naturzone, der ikke udstykkes fra start men i stedet udgør et ’perspektivområde’ og buffer mellem bebyggelserne. Her er der mulighed for, at bebyggelserne senere kan udvides ind i, hvis behovet opstår. Alternativt kan der udstykkes til f.eks. tæt/lav-boliger, der kan optage overgangen mellem boligtyperne. I den nordlige randzone kan det overvejes at udlægge areal til en randbebyggelse af etageboliger, f.eks. 3-5 etager, der får udsigt over området – og i øvrigt kan fungere som støjværn for resten af den nye bebyggelse.
Idé 2: Strandengen
Her tages afsæt i Arkitemas tidligere visionsplan for området, hvor der lægges op til en åben bygningstypologi, der er stærkt inspireret af beliggenheden i et strandeng-område. Her er naturen det primært styrende. Det kan overvejes, om småhusbyggeri (jf. idé 1) skal integreres i planen. Der kan lægges op til, at området udstykkes i mindre delområder med henblik på projektsalg til mindre bygherrer, nu hvor de større ikke har vist interesse. Slagelse Kommune forestår selv de primære dele af byggemodningen i form af vejanlæg, terrænregulering og i nødvendigt omfang også forsyning. En lokalplan definerer på forhånd byggemulighederne for de enkelte delområder.
Idé 3: Feriebyen
Beliggenheden tæt på vandet med en flot udsigt, nærheden til vandsportsaktiviteter og en central placering i landet bør være attraktiv for anlæg af et mindre feriecenter i et samlet projekt. Slagelse Kommune står i så fald for at få udarbejdet et visionsprospekt, der kan indgå i salgsarbejdet, hvor efter der gennem en mægler tages direkte kontakt til en række danske og udenlandske investorer og aktører inden for feriemarkedet. Bebyggelsen vil typisk foreslås med en støjdæmpende randbebyggelse med ferielejligheder mod nord og hotel/hovedbygning liggende mere centralt på grunden. Rundt om ligger mindre feriehuse placeret frit i landskabet. Alt sammen i en arkitektur, der er tilpasset naturområdet bedst muligt.
maritimt industrielle motiv
Retligt grundlag
Det følger af kommunalfuldmagten, at kommunen kan igangsætte initiativer til udvikling af kommunen.
Handlemuligheder
A.    Økonomiudvalget kan drøfte de opstillede scenarier. På baggrund af drøftelsen kan udvalget udstikke en retning for det videre arbejde med områdets udvikling.
Vurdering
Administrationen vurderer fortsat, at området kan udvikles som boligområde, og at det kan ske på en måde, der tager afsæt i grundens naturrige karakter og beliggenheden tæt på vandet (idé 1 og 2). Idéen om et feriecenter (idé 3) kan også ses som et positivt udviklingsperspektiv for Korsør, i og med at analyser har vist en begrænset interesse for at bygge nye boliger. Her må det handle om at finde den rette udvikler.
Når udvalget har drøftet mulighederne, kan arbejdet med områdets udvikling igangsættes. Afhængig af drøftelserne planlægges indsatsen, f.eks. i forhold til, om der skal udarbejdes analyser og businessplaner, eller om der er brug for mere prospektlignende materiale, eller om vi går direkte videre med ny lokalplanlægning. Bemærk i den forbindelse, at området skal være taget i brug inden 1. september 2026, grundet Miljøstyrelsens frist for fredskovspligt. Hvis der ønskes en ændring af anvendelsen til f.eks. feriecenter, vil det kræve nærmere undersøgelser af betingelserne for ophævelsen af fredskov, da den umiddelbart forudsætter anvendelse til boligformål.
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Der vil umiddelbart være udgifter til eventuelle analyser og særlige planlægningsopgaver/visualisering, byggemodning, eventuel omlægning/udvidelse af veje og stier, salg gennem ejendomsmægler, og etablering af erstatningsskov.
Salg af arealer/grundstykker/parceller vil generere indtægter. Der foreligger ikke nogen skøn på nettoprovenu baseret på det nuværende grundlag.
Tværgående konsekvenser
Udvikling af området kan få indvirkninger i forhold til Erhvervs- og Teknikudvalget vedrørende eksempelvis udvidelse af veje og stier i området, samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget hvad angår områdets plangrundlag.
Indstilling
Centerchefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.    at sagen drøftes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 15. marts 2021:
Fraværende: 
At 1 - Drøftet.
Idé 1 anbefales med inspiration fra Strandengen og Tiny Houses.